💉💊AYMAN💊
💉💊AYMAN💊

@Ayman52525

25 تغريدة 29 قراءة Dec 01, 2022
✍️تعالوا نشوف مع بعض الفصل الثالث عشر
والاخير من القصة
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
حابب أقول كلمة أخيرة
كل شخص ليه مطلق الحرية فى أنه يصدق أحداث القصة من عدمه،
وزى ما كتبت فى كل الكومنتات والردود كلها:
وجود أحداث خارج حدود العقل البشرى والمنطق والاستيعاب
#قلم_بلا_تأثير
1_نكمل أحداث القصة
بعد ماعرفنا أمبارح أن داليا بعد تلات شهور من الولادة لقت اللى بيجيلها فى المنام بيقولها
هتبقى حامل تأنى وفعلاً عملت إختبار حمل ولقت نفسها حامل تأنى وفى نفس عدد التوأم
طبعاً الكلام كله عن لسان بطل القصة،
المهم طبعاً داليا فضلت تتناقش وتتكلم مع اللى بتشوفه فى
⬇️
2_فى المنام أن إزاى ده يحصل تأنى وأزاى والأولاد لسه ما كملوش تلات شهور وبأنهى عقل ومنطق وتقول لوالدتها إيه ول مازن إيه هتعمل إيه أصلا وهيا معاها تلات أولاد بعد ما توفى واحد منهم وهيا معاها أصلا من الأول أتنين فى مرحلة الابتدائى
رد اللى بيجى على داليا وقالها عادى جداً زى ماحصل
⬇️
3_قبل كده وكله هيعدى وهيتقبل الموضوع من الكل ومافيش أى حاجة،
ردت داليا عليه طيب وصحتى والعملية وكده غلط زى ما قال الدكتور والجرح مكان القيصرية لسه ما قفلش خالص وكده حياتى هتبقى فى خطر،
رد وقالها لأ ماتقلقيش وهيجوا بالسلامة ومش هيبقى فى حاجة،😳
طبعاً داليا مش عارفة هتقول لإسلام
⬇️
4_ايه وهو مازال لحد الوقت ده مش مستوعب الأطفال الموجودين حاليا
هيستوعب أنه ممكن يكون فى أطفال تانين،
بقت داليا مغلوبة على أمرها وبدأت دماغها تدور فى أنها ممكن تتأذى جداً بسبب اللى بيحصل،
وقالت للى بيجى فى المنام أنها هتحاول تنزل الحمل التانى لأنه ما ينفعش خالص
رد عليها وقالها
⬇️
5_هيحصل تأنى يا أما تبطلى تفكرى فى إسلام عشان ما تشوفوش فى المنام ولا يحصل حمل خالص،
طبعاً كلام غير منطقى بالمرة ولكن داليا مقتنعة بيه جداً بعد كل اللى حصل معاها
رن عليا إسلام وزى ما بيكلمها كل يوم أول ما بينزل وبعدين قالت له اللى حصل كله وهوا مصدوم كالعادة وقالها هتتاذى جداً
⬇️
6_وهوا مفيش فى أيده أى شىء يقدمه
ليها غير أنه يفضل متفرج ويسمع ويسكت
عدت الأيام وداليا حامل وجت والدتها من السفر ومش عارفة تقولها إيه ودار بينهم الحوار على إسلام ووجوده فى حياتها وبالأخص مافيش أى خطوة من إسلام تقول إنه عايز داليا وعايز يكمل معاها وكل م يتفتح الكلام ف الموضوع
⬇️
7_تقولها داليا الحياة ب إسلام أو من غيره هيا خلاص قفلت على كده وبالأخص بعدد الأولاد اللى موجود وأنها خلاص مش هتتجوز ولا هترتبط بحد بعد إسلام هو حلو آوى لحد كده وأنها خدت نصيبها من الدنيا خلاص
ردت والدتها مالكيش دعوة بالأطفال خالص هيفضلوا معايا لو جه حد هتتجوزى غصب عنك ياما يجى
⬇️
8_إسلام أفندى يتجوزك طالما متماسكة بيه آوى كده،
وبعد كأم يوم من الحوار أتعاد نفس الكلام تأنى أنها تعبانه وعايزة تروح للدكتور وكانت المرة دى والدت داليا معاها جوا الغرفة عند الدكتور وقالها لأزم عملية تانية عشان النشاط الهرمونى عندها عالى جداً وكده كده مفيش أى علاقة زوجية فلازم
⬇️
9_نوقف النشاط ده بالحقن المجهرى وعدى الموضوع مع والدت داليا
وبالتالى والدتها كلمت مازن وقالت له أنها تعبانه تأنى وهتعيد نفس العملية تأنى لمدة شهرين أو تلاته وبعدين ينزلوا الاجنه وموضوع النزيف ده يقف بدال ما يتم استئصال الرحم عشان يحافظوا على حياتها
رد مازن عليها أنهم عايزين
⬇️
10_منه عينه تأنى أو لا،ردت والدتها لا فى من العينة الأولى بس لأزم تبقى عارف كل حاجة،
وبعدين شهر ونص راحت والدت داليا معاها عند الدكتور وقالها الحمل كويس جداً ومفيش أى حاجة ووالدت داليا حست بالحرمانيه فى الموضوع بالأخص بعد ما بقى فى نبض فى تلات صبيان وبنت،😳😳😳
فقالت ل داليا
⬇️
11_سيبى الموضوع وأنا هكلم مازن وافهمه،
أن الحمل كمل وأنه مازال وكويس جداً وبيكبروا،
والدت داليا الشك جواها من ناحية إسلام بنسبة كبيرة جداً وبالأخص أنها كانت مسافرة ومش موجوده أن ممكن يكون حصل حاجه بين داليا وإسلام واتقابلوا فى البيت،😳😳
فضلت تسأل ف داليا وتكلم فيها وتستجوبها
⬇️
12_عشان تطمن من جواها أن مفيش حاجه،
سمعت طبعاً من داليا أن إسلام مش فاضى يجى يقابلها بره حتى ولاحتى يشوفها بس ومجرد أنه بيكلمها فى الفون،
سكتت والدت داليا ومتكملتش وهيا مش مستريحه خالص لكلام داليا،
وبدأت تراقب داليا فى كل حاجة حتى فى مكالمتها مع إسلام فى الفون،
وداليا طبعاً
⬇️
13_مش مركزه من كل الحياة اللى هيا فيها وبالأخص مع كل الأولاد اللى موجودة والحمل
داليا دخلت فى الشهر الثامن من الحمل ومكمل ومفيش أى حاجة،
وفى اليوم من الأيام تعبت داليا ولازم تروح للدكتور وفعلاً راحت للدكتور وقالها فى طلق مبكر ولازم تتدخلى عمليات وفى ولادة مبكرة
وده اللى قدامى
⬇️
14_فى السونار،
وأهم حاجة حالتك قبل حالة الأطفال
وتمت الولادة فى تلات صبيان وبنت وكانت البنت هيا الوحيدة اللى ضعيفة جدا عن أخواتها لعدم إكتمال النمو ودخلت الحضانه
وطبعاً داليا منهارة جداً على البنت اللى فى الحضانه وكانت خايفه أنه يحصل معاها زى اللى حصل مع أبنها اللى توفاه الله
⬇️
15_وفضلت البنت حوالى شهر فى الحضانه وكل يوم عن يوم حالتها بتتحس،
وكده داليا بقى معاها 6صبيان وبنت غير الولد والبنت اللى أصلا معاها من الاول،
وبعد ماعدت الظروف كلها والأيام والدت داليا سمعتها بتزعق مع إسلام فى الفون وسامعه كلام مش فاهمة منه حاجة وجت سيرة الأطفال وأن إسلام بيقول
⬇️
16_لها أنه مالوش دعوه بالأطفال دى كلها ولا ليه يد فى الموضوع
وداليا بتقوله دول ولادك 😳😳😳
واستنت لما خلصت المكالمة وقالتلها تعالى،
إيه اللى أنا سمعته ده؟؟
طبعاً داليا ماردش خالص وعامله نفسها مش فاهمه حاجه خالص وعادت والدتها عليها الكلام كله من ساعت ما بدأوا الكلام ولازم تعرف
⬇️
17_الحقيقة كلها كاملة 😳😳😳
وحكت داليا كل حاجة لوالدتها حرفياً وعلى حياتها وعلى اللى بتشوفه فى المنام والأولاد دول جم أزاى وايه اللى بيحصل كله،
ردت والدت داليا عليه وهيا فى الأول مش مستوعبه الأمر نهائى ورجعت تأنى بعد أيام تسأل أسئلة كتير جداً عشان تعقل الموضوع وترتب الأحداث
⬇️
18_كلها وتربطها مع بعض بالعقل وفى النهاية اقتنعت بكل شىء،
وقالت ل داليا جملتين بس
إسلام أتظلم معاكى فى كل الحياة دى ومالوش اى ذنب فيها،بس ده قدر والله أعلم
مازن ده خليه على جنب كله اللى عمله عشان خاطر ولاده بس،
وطلبت منها أنها تكلم إسلام شخصياً
وكانت عايزة تقابله فيس تو فيس
⬇️
19_ولكن داليا رفضت عشان كانت خايفه من رد فعل إسلام عليها بحكم اللى بتشوفه منه عليها أو أنهم يشدو مع بعض فى الكلام،
وفعلاً كلمت إسلام وقالها ولا أعرف أى شىء عن كله ده وكان نفس رد فعله على داليا قبل كده،
مش أنا اللى أنكر أنى أكون غلطت مع حد ولا أرمى أولادى وأسيبهم يتكتبوا بإسم
⬇️
20_راجل تأنى ولا تربيت أهلى ليا تسمح بكده خالص،
ردت داليا داليا عليه وقالت أبعتلى رقم والدك عشان أكلمه ونشوف الموضوع ده وبينى وبينكم تحليل DNA وما تكلمش بنتى تأنى خالص من انهاردة😳😳😳
وحرجت على داليا أنها تكلمه وتقفل كل حاجة عليها تواصل بينها وبين إسلام
وسط ده كله طلبت من
⬇️
21_إسلام أن لأزم يبقا فى زواج رسمى بينهم ولكن إسلام رفض وقالها لأزم أرجع لوالدي فى كل حاجة قبل ما أخد أى خطوة فى حياتى،
رجع إسلام لوالده وحكى ليه على كل حاجة من ساعت ماعرف داليا لحد اللحظة وسأله سؤال واحد بس،
حصل بينك وبينها أى علاقة زوجية ومش هعيد عليك الكلمة تأنى عشان أعرف؟
⬇️
22_رد إسلام على والده لا ما حصلش حاجة خالص أبدآ أكتر من الفون والمقبلات فى الأماكن العامة مافيش حاجه نهائى،
قاله العلاقة دى لأزم تنتهى ولازم مراتك تعرف بكل شىء،
رد إسلام عليه وقاله طيب إزاى؟
قاله عشان تبقى شايفه المشهد كله قدام عنيها
واتحمل كل اللى هيحصل عشان أنتا غلطت ولازم
⬇️
23_تتحمل العواقب،وفى اليوم التالى رنت والدت داليا على والد إسلام وقالت له إبنك متجوز بنتى من سنتين ومعاه منها أولاد وبينكر
رد والد إسلام عليها وده كأن أمتا وفين وأزاى
قالت له اسأل إبنك
سأل إسلام تأنى ولاخر مرة قاله استحالة وبلاش كلام تأنى معايا لو كنت اتجوزت كنت قولت وهنكر ليه
⬇️
24_ورد والد إسلام عليها
وقالها
لو معاكى دليل وأحد على أبنى
وأن دول أولاده فعلاً
أرفعى قضية وبنا وبينكم الإثبات بالتحاليل،
وانتهت كل حاجة بين إسلام وداليا وقطع علاقته بيها،
قفل السوشيال ميديا نهائى .
وإلى هنآ انتهت القصه
(أتمنى تكون عبرة لأى شخص ويستفاد منها)
@rattibha 🌹🙏🎩

جاري تحميل الاقتراحات...