✍️يلا بينا نكمل الجزء الثانى من الفصل الثامن من القصة
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتعالوا نشوف تسلسل الأحداث،
وبعد ما المهندس رامى سمع كل اللى قالته والدة داليا حرفياً
أنك تطلق داليا غصب عنك ومش بإرادك كمان
كل ده وإسلام سامع كل اللى بتحكيه
#قلم_بلا_تأثير
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتعالوا نشوف تسلسل الأحداث،
وبعد ما المهندس رامى سمع كل اللى قالته والدة داليا حرفياً
أنك تطلق داليا غصب عنك ومش بإرادك كمان
كل ده وإسلام سامع كل اللى بتحكيه
#قلم_بلا_تأثير
1_داليا عن الحب الأول فى حياتها أبن الجيران
وده كأن أول شخص دخل حياتها،
نكمل الأحداث ....
رفض طبعاً رامى كل اللى قالته والدة داليا وشدوا مع بعض فى الكلام وقالها مش هطلقها
لو عملتى إيه أو كلكم عملتوا إيه
أزاى بتقولى كده وأنتى عارفا عننا كل حاجة من الأول وأنى بحبك إزاى وهيا كمان
⬇️
وده كأن أول شخص دخل حياتها،
نكمل الأحداث ....
رفض طبعاً رامى كل اللى قالته والدة داليا وشدوا مع بعض فى الكلام وقالها مش هطلقها
لو عملتى إيه أو كلكم عملتوا إيه
أزاى بتقولى كده وأنتى عارفا عننا كل حاجة من الأول وأنى بحبك إزاى وهيا كمان
⬇️
2_عملتلك إيه أنا ولا هيا عشان عايزة تحرمينا من بعض بالطريقة دى،
ردت والدة داليا منتوا لو كنتو جيتولى من الأول انتو الأتنين وقول تولى أنكم عايزين تتجوزو وأتصرفى واعملى أى حاجة كنت اتصرفت،
لاكن للاسف اتصرفتوا من دماغكم بدون ما ترجع ولى ف أى حاجة
اشربوا بقى اللى عملتوه كله أنتو
⬇️
ردت والدة داليا منتوا لو كنتو جيتولى من الأول انتو الأتنين وقول تولى أنكم عايزين تتجوزو وأتصرفى واعملى أى حاجة كنت اتصرفت،
لاكن للاسف اتصرفتوا من دماغكم بدون ما ترجع ولى ف أى حاجة
اشربوا بقى اللى عملتوه كله أنتو
⬇️
3_الاتنين،
وبدأت المشاكل بين العائلتين وطبعاً
والدت داليا حكيمة جداً جداً فى كل تصرفاتها لأقصى درجة ممكن تتخيلها،
(من كتر ما كانت داليا بتحكى لإسلام على تصرفاتها معاهم ومع الكل بعد وفاة زوجها)
بدون ما أخو داليا يعرف حاجة
ولا أخت رامى تعرف برده أى حاجة
عن الموضوع تماماً
حفاظاً
⬇️
وبدأت المشاكل بين العائلتين وطبعاً
والدت داليا حكيمة جداً جداً فى كل تصرفاتها لأقصى درجة ممكن تتخيلها،
(من كتر ما كانت داليا بتحكى لإسلام على تصرفاتها معاهم ومع الكل بعد وفاة زوجها)
بدون ما أخو داليا يعرف حاجة
ولا أخت رامى تعرف برده أى حاجة
عن الموضوع تماماً
حفاظاً
⬇️
4_على بيت أبنها والأولاد اللى موجودة بالأخص أن أخو داليا كان معاه أربع أولاد من أخت رامى،
كانت أى كلام فى الموضوع من والدت داليا لأبو رامى بره البيوت وبعيد كل الأخوات خالص
طبعاً والدت داليا ما سبتهاش وقلت لها كتير أنا قولت الكلمة ومش ارجع فيها حتى لو هتموتى من غير رامى هتتطلقى
⬇️
كانت أى كلام فى الموضوع من والدت داليا لأبو رامى بره البيوت وبعيد كل الأخوات خالص
طبعاً والدت داليا ما سبتهاش وقلت لها كتير أنا قولت الكلمة ومش ارجع فيها حتى لو هتموتى من غير رامى هتتطلقى
⬇️
5_منه فا أطلقوا بارادتكم بدال أنتى عارفة كويس جداً أنا ممكن أعمل فيكى وفيه إيه،
طبعاً شهور وأيام وداليا بتتحايل على رامى أنه يطلقها عشان عارفه طبيعة وأسلوب والدتها واهلها كمان،
وكان رامى رافض الموضوع رافض تام فى الأول،
وفى وسط ما إسلام بيسمع داليا بتتكلم وتحكى طبعاً كله ده ف
⬇️
طبعاً شهور وأيام وداليا بتتحايل على رامى أنه يطلقها عشان عارفه طبيعة وأسلوب والدتها واهلها كمان،
وكان رامى رافض الموضوع رافض تام فى الأول،
وفى وسط ما إسلام بيسمع داليا بتتكلم وتحكى طبعاً كله ده ف
⬇️
6_أيام مش طبعاً كله ده فى مكالمة واحدة
قالها إسلام فرامل كده لحظة واحدة
عندى سؤال قبل ما تكملى كلام،
ردت داليا أتفضل طبعاً اسأل
قالها بس أسمع الإجابة بصراحة قالتله حاضر
قالها وفى السنة ونصف دى
محصلش حمل خالص؟؟
ردت داليا طبعاً حصل مرة وأتنين ولكن أنا من أول مرة حصل فيها الحمل
⬇️
قالها إسلام فرامل كده لحظة واحدة
عندى سؤال قبل ما تكملى كلام،
ردت داليا أتفضل طبعاً اسأل
قالها بس أسمع الإجابة بصراحة قالتله حاضر
قالها وفى السنة ونصف دى
محصلش حمل خالص؟؟
ردت داليا طبعاً حصل مرة وأتنين ولكن أنا من أول مرة حصل فيها الحمل
⬇️
7_وانا خت وسيلة منع الحمل علشان ما كانش ينفع فى كل الظروف اللى حاصله دى،
رد إسلام وقالها طيب ورامى سكت ولا قال إيه ؟؟
ردت داليا عليه ماكانش يعرف حاجة خالص عن كده خالص،
رد إسلام وقالها جايز
خد فى الإعتبار
(إسلام بيرد وتكلم مع داليا بمنتهى العقلانية)
ردت داليا وقالت له مش جايز
⬇️
رد إسلام وقالها طيب ورامى سكت ولا قال إيه ؟؟
ردت داليا عليه ماكانش يعرف حاجة خالص عن كده خالص،
رد إسلام وقالها جايز
خد فى الإعتبار
(إسلام بيرد وتكلم مع داليا بمنتهى العقلانية)
ردت داليا وقالت له مش جايز
⬇️
8_رامى كان بيتعامل معايا عادى جداً وسألني كام مرة هوا محصلش حمل ليه لحد دلوقتى
كنت أرد عليه وقوله
وأنا اش عرفنى بتسالنى ليه ما تسأل نفسك
قالها إحنا هنستهبل ولا هنسطعبط،
وقام رامى خد داليا عند دكتور النساء عشان يعرف فى إيه بالضبط،
وراحوا هما الأتنين للدكتور وقالهم مافيش حاجه
⬇️
كنت أرد عليه وقوله
وأنا اش عرفنى بتسالنى ليه ما تسأل نفسك
قالها إحنا هنستهبل ولا هنسطعبط،
وقام رامى خد داليا عند دكتور النساء عشان يعرف فى إيه بالضبط،
وراحوا هما الأتنين للدكتور وقالهم مافيش حاجه
⬇️
9_خالص عندكم انتو الأتنين تعوق الحمل أو الإنجاب بصفة عامة،
لدرجة أن رامى قام شد مع دكتور النساء وقاله أنتا بتقول ايه بقالنا سنة ونص متجوزين ومفيش حمل،
قاله يابشمهندس روحوا شوفوا عند دكتور نساء تأنى وهتتأكد من كلامى كله،
وخد رامى داليا روحوا البيت وهوا مش عارف بالضبط فيه إيه
⬇️
لدرجة أن رامى قام شد مع دكتور النساء وقاله أنتا بتقول ايه بقالنا سنة ونص متجوزين ومفيش حمل،
قاله يابشمهندس روحوا شوفوا عند دكتور نساء تأنى وهتتأكد من كلامى كله،
وخد رامى داليا روحوا البيت وهوا مش عارف بالضبط فيه إيه
⬇️
10_وقال كلمة ل داليا فعلاً وكان عنده حق فيها فعلاً بس خوف داليا وقتها كان السبب
إلا وهيا(لو ربنا رزقنا بطفل كله هيبقى قدام الأمر الواقع)
بس كل شىء فى الدنيا قسمة ونصيب،
ولكن داليا معرفتش فعلاً قيمة الكلمة دى إلا بعد وقت طويل جداً
وكأنه حياتها مع رامى عمرها ما هتكمل أبدآ
أبدآ
⬇️
إلا وهيا(لو ربنا رزقنا بطفل كله هيبقى قدام الأمر الواقع)
بس كل شىء فى الدنيا قسمة ونصيب،
ولكن داليا معرفتش فعلاً قيمة الكلمة دى إلا بعد وقت طويل جداً
وكأنه حياتها مع رامى عمرها ما هتكمل أبدآ
أبدآ
⬇️
11_وكانها كانت العشق الممنوع،
نرجع تأنى بقى بعد أجابة داليا على سؤال إسلام، ل رامى مع والدت داليا
وفضلت المشاكل قائمة بينهم بالشهور بين والدت داليا ورامى وأبوه لأنه ماكانش راضى يطلق داليا خالص بكل الطرق،
المهم طبعاً فضلت داليا تقنع فى رامى أنه يطلقها عشان المشاكل اللى حاصله
⬇️
نرجع تأنى بقى بعد أجابة داليا على سؤال إسلام، ل رامى مع والدت داليا
وفضلت المشاكل قائمة بينهم بالشهور بين والدت داليا ورامى وأبوه لأنه ماكانش راضى يطلق داليا خالص بكل الطرق،
المهم طبعاً فضلت داليا تقنع فى رامى أنه يطلقها عشان المشاكل اللى حاصله
⬇️
12_بينه وبين والدتها عشان لو الأهل أدخلوا هتبقى كارثة بكل المقاييس،
وفضلت تتحايل عليه وكانت كل ما تروح له الشقة عيطه ودمعتها على خدها باستمرار
لأن طبعاً كله ده كان بعلم والدتها أنها تروح له
الشقة عشان يطلقها وكل ما ترجع تسألها عملتى إيه طلاقك ولا لسه ترد داليا
وتقولها لسه
⬇️
وفضلت تتحايل عليه وكانت كل ما تروح له الشقة عيطه ودمعتها على خدها باستمرار
لأن طبعاً كله ده كان بعلم والدتها أنها تروح له
الشقة عشان يطلقها وكل ما ترجع تسألها عملتى إيه طلاقك ولا لسه ترد داليا
وتقولها لسه
⬇️
13_تقولها لسه
والدت داليا لاعلى حامى ولا على بارد كل يوم عن يوم عايزة تتصرف وتخلص من الموضوع ده ومتلجمه صابرة لحد ما والد رامى قالها ماليش دعوة بيه أتصرفى أنتى معاه وأنا قولتله كده حرفياً
منك ليها وأهلها يعملوا معاك اللى يعملوه
ماليش دعوة بيك ولا أنتا أبنى ولا أعرفك
هو فى كده
⬇️
والدت داليا لاعلى حامى ولا على بارد كل يوم عن يوم عايزة تتصرف وتخلص من الموضوع ده ومتلجمه صابرة لحد ما والد رامى قالها ماليش دعوة بيه أتصرفى أنتى معاه وأنا قولتله كده حرفياً
منك ليها وأهلها يعملوا معاك اللى يعملوه
ماليش دعوة بيك ولا أنتا أبنى ولا أعرفك
هو فى كده
⬇️
14_دماغك دى إيه فردت جزمة قديمه،
المهم طبعاً داليا أقنعت رامى خالص أنه يطلقها
على أمل أنها تقنع والدتها واهلها أنهم يتجوزوا تأنى رسمى وقدام الناس كلها والأهل طبعاً،
فا والدت داليا طبعاً وافقت داليا على كده بينها وبين نفسها لكن م جواها كانت بتكدب على داليا أنه استحالة يحصل تأنى
⬇️
المهم طبعاً داليا أقنعت رامى خالص أنه يطلقها
على أمل أنها تقنع والدتها واهلها أنهم يتجوزوا تأنى رسمى وقدام الناس كلها والأهل طبعاً،
فا والدت داليا طبعاً وافقت داليا على كده بينها وبين نفسها لكن م جواها كانت بتكدب على داليا أنه استحالة يحصل تأنى
⬇️
15_ليه بقا🤔🤔
ده اللى ردت بيه والدت داليا عليها بعد وقت طويل جداً سنتين كده وفى قعدة صفا مع والدتها
وقالت ل داليا
يابنتى ما كانش ينفع خالص أسلوب حياتنا غير حياتهم خالص وطبعه أنا عارفاه كويس جداً أكتر منك أنا اللى مربياه
شداد جدا فى معاملتهم مع اجوازهم
وأنتى ما كونتيش هتستحملى
⬇️
ده اللى ردت بيه والدت داليا عليها بعد وقت طويل جداً سنتين كده وفى قعدة صفا مع والدتها
وقالت ل داليا
يابنتى ما كانش ينفع خالص أسلوب حياتنا غير حياتهم خالص وطبعه أنا عارفاه كويس جداً أكتر منك أنا اللى مربياه
شداد جدا فى معاملتهم مع اجوازهم
وأنتى ما كونتيش هتستحملى
⬇️
16_ده خالص كنتى تفضلي مكبوته دايما فى حياتك كلها أنا أدرى منك بيهم،
ماكانش ينفع خالص الموضوع مالوش أى علاقة بجواز أخوى من بنتهم خالص زى ما قولتلك قبل كده وأنا ما ربتكوش على كده ولا أبوكى كمان رباكم على كده وأبوكى الله يرحمه
كأن بينتقدهم فى حاجات كتير،
وكان دايما يقول أنا
⬇️
ماكانش ينفع خالص الموضوع مالوش أى علاقة بجواز أخوى من بنتهم خالص زى ما قولتلك قبل كده وأنا ما ربتكوش على كده ولا أبوكى كمان رباكم على كده وأبوكى الله يرحمه
كأن بينتقدهم فى حاجات كتير،
وكان دايما يقول أنا
⬇️
17_أستحالة أجوز بنت من بناتى التلاته لحد من البيت ده من اللى كأن بيشوفوا منهم طول الوقت والمشاكل اللى كان يدخلهم فيها عشان يحلها طبعاً،
ودى كانت الإجابة على داليا،
وافق طبعاً رامى على الطلاق بس رد على داليا وقالها عشان ترتاحى وتبقى عارفه عندى شرط واحد فى الطلاق قبل ما يتم،
⬇️
ودى كانت الإجابة على داليا،
وافق طبعاً رامى على الطلاق بس رد على داليا وقالها عشان ترتاحى وتبقى عارفه عندى شرط واحد فى الطلاق قبل ما يتم،
⬇️
18_غير طبعاً اللى داليا قالتهوله أنها تقنع والدتها أنهم يتجوزوا تأنى،
وطبعاً رامى كان بيكدب داليا طول الوقت أنه فى المشمش والدتك مش هتوافق تأنى لأنها حست فعلاً أن رامى اتحداها شخصياً فى موضوع الجواز من الأول من غير ما يرجع لها،
ردت داليا على رامى وقالتله قول الشرط اللى عايزه
⬇️
وطبعاً رامى كان بيكدب داليا طول الوقت أنه فى المشمش والدتك مش هتوافق تأنى لأنها حست فعلاً أن رامى اتحداها شخصياً فى موضوع الجواز من الأول من غير ما يرجع لها،
ردت داليا على رامى وقالتله قول الشرط اللى عايزه
⬇️
19_قالها كلمة فى منتهى الغرابه:
(أنا هطلقك على الورق بس ومش اقولها باللسان)😳😳😳🥺
بمعنى آخر عند رامى وفى باله والله أعلى وأعلم
أنه كده ماطلقهاش ومازالت مراته من غير ورق،
خدت داليا الكلام كله وراحت قالته لوالدتها قالت لها طيب ماشى واتفقوا على ميعاد الطلاق
وراحت والدت داليا
⬇️
(أنا هطلقك على الورق بس ومش اقولها باللسان)😳😳😳🥺
بمعنى آخر عند رامى وفى باله والله أعلى وأعلم
أنه كده ماطلقهاش ومازالت مراته من غير ورق،
خدت داليا الكلام كله وراحت قالته لوالدتها قالت لها طيب ماشى واتفقوا على ميعاد الطلاق
وراحت والدت داليا
⬇️
20_ورامى وأبوه عند المأذون عشان يطلقها،
فطبعا وكالعادة المأذون بيسأل موافقين آه ومخلصين كل حاجة مع بعض قبل ما يجوا
وقال المأذون لرامى طلق زوجتك،
رد رامى وقال أنآ متفق معاهم أنى جاى أمضى بس على الطلاق لكن أقول لأ لأ
عشان نخلص ولا أقوم أمشى،
وفعلاً المأذون خلص كل إجراءات الطلاق
⬇️
فطبعا وكالعادة المأذون بيسأل موافقين آه ومخلصين كل حاجة مع بعض قبل ما يجوا
وقال المأذون لرامى طلق زوجتك،
رد رامى وقال أنآ متفق معاهم أنى جاى أمضى بس على الطلاق لكن أقول لأ لأ
عشان نخلص ولا أقوم أمشى،
وفعلاً المأذون خلص كل إجراءات الطلاق
⬇️
21_على الورق ومضا رامى تأكدت والدت داليا
أنه أمضته فعلاً على الورق وخدت داليا ومشت
وبصت لرامى نظرة وكأنها بتقوله أبقى لما أموت لو شوفت ضفر داليا تأنى.
ولسه ما أتنتهاش دور رامى فى حيات داليا وهيفضل يطاردها فى حياتها كلها ولحد اللحظة اللى بتكلم إسلام فيها وفيما بعد .
نكمل بكرة
أنه أمضته فعلاً على الورق وخدت داليا ومشت
وبصت لرامى نظرة وكأنها بتقوله أبقى لما أموت لو شوفت ضفر داليا تأنى.
ولسه ما أتنتهاش دور رامى فى حيات داليا وهيفضل يطاردها فى حياتها كلها ولحد اللحظة اللى بتكلم إسلام فيها وفيما بعد .
نكمل بكرة
@rattibha 🙏🌹🎩
جاري تحميل الاقتراحات...