✍️يلا بينا نشوف مع بعض أحداث الفصل السابع من القصة
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتابعوا تسلسل الأحداث،
وبعد ما إسلام رجع من صلاة الفجر
وهو مقرر بينه وبين نفسه
لا عايز يتعامل معاها تأنى خالص
وكفاية كده،
لأنه وصل بيه الأمر أنه بدأ يفقد
#قلم_بلا_تأثير
(رسالة من قلب الواقع غيرت مجرى حياته)
فنجان قهوتك ☕
وتابعوا تسلسل الأحداث،
وبعد ما إسلام رجع من صلاة الفجر
وهو مقرر بينه وبين نفسه
لا عايز يتعامل معاها تأنى خالص
وكفاية كده،
لأنه وصل بيه الأمر أنه بدأ يفقد
#قلم_بلا_تأثير
1_أعصابه فى حاجات كتير وتصرفات كتير مع كل اللى حواليه حتى إبنه اللى مكملش من العمر أربع سنين
وقعد صاحى لحد ما راح الشغل تأنى يوم وهو قافل تليفونه اللى بيتعلموا هما الأتنين عليه لحد فيييين الساعة خمسة لقى التليفون التانى بيرن
وهما كانوا متعودين أنه طالما قافل اللى بيتكلموا عليه
⬇️
وقعد صاحى لحد ما راح الشغل تأنى يوم وهو قافل تليفونه اللى بيتعلموا هما الأتنين عليه لحد فيييين الساعة خمسة لقى التليفون التانى بيرن
وهما كانوا متعودين أنه طالما قافل اللى بيتكلموا عليه
⬇️
2_هيا مستحيل ترن على الفون الأساسى إلا فى الضرورة القصوى
رد إسلام على الفون نعم عايز إيه يلا بقى فى ستين داهيه ولا عايز أتكلم معاكى تأنى ولا ليكى أى صله بيا تأنى ولا من قريب ولا من بعيد
ردت داليا عليه رجعنا للكلام ده تأنى
إيه اللى حصل
هو أنا عملتلك حاجة
ولا أتكلمت معاك فى حاجة
⬇️
رد إسلام على الفون نعم عايز إيه يلا بقى فى ستين داهيه ولا عايز أتكلم معاكى تأنى ولا ليكى أى صله بيا تأنى ولا من قريب ولا من بعيد
ردت داليا عليه رجعنا للكلام ده تأنى
إيه اللى حصل
هو أنا عملتلك حاجة
ولا أتكلمت معاك فى حاجة
⬇️
3_رد إسلام وقالها
لأ بس كفاية كل اللى أتكلمتى فيه أمبارح
وكل اللى قولتيه ده فى حد ذاته كفيل يتعب نفسية أى حد
وبدأت داليا تاخد إسلام بأسلوب هادى ف الحوار والسياسة على أمل منها أن الدنيا تتغير ويحبها فى يوم من الأيام وتكمل معاه حياتها
وعشان تخرجه من مجال الحوار قالت له
عايزة أخد
⬇️
لأ بس كفاية كل اللى أتكلمتى فيه أمبارح
وكل اللى قولتيه ده فى حد ذاته كفيل يتعب نفسية أى حد
وبدأت داليا تاخد إسلام بأسلوب هادى ف الحوار والسياسة على أمل منها أن الدنيا تتغير ويحبها فى يوم من الأيام وتكمل معاه حياتها
وعشان تخرجه من مجال الحوار قالت له
عايزة أخد
⬇️
4_رايك فى حاجة رد إسلام وقالها قولى لما أشوف اخرتها معاكى،
وقالت فاكر منى صحبتى اللى حكيتلك عليها قبل كده قالها آه مالها دى
حكتلها عنك وعلى كل حاجة وأنى بحبك قد إيه وبتمنى أننا نكمل حياتنا مع بعض
فى الأول طبعاً رفضت وهاجمتنى جداً أنتى إزاى توافقى أنك تكلمى حد من تويتر
وتعرفيه
⬇️
وقالت فاكر منى صحبتى اللى حكيتلك عليها قبل كده قالها آه مالها دى
حكتلها عنك وعلى كل حاجة وأنى بحبك قد إيه وبتمنى أننا نكمل حياتنا مع بعض
فى الأول طبعاً رفضت وهاجمتنى جداً أنتى إزاى توافقى أنك تكلمى حد من تويتر
وتعرفيه
⬇️
5_منين وتعرفى عنه إيه
أنتى بتستهبلى وأزاى تدخليه فى حياتك كلها بالطريقة دى
ما يمكن يكون نصاب ولابيلعب بيكى وعايز منك حاجة
منى ما كانتش تعرف أى حاجة عن اللى بيجى ل داليا فى المنام ولا أنها بتعرف حاجات كتير
منه،
لأنها عارفه أن داليا مش من السهل أن يبقى عندها مصداقية أو ثقه فى حد
⬇️
أنتى بتستهبلى وأزاى تدخليه فى حياتك كلها بالطريقة دى
ما يمكن يكون نصاب ولابيلعب بيكى وعايز منك حاجة
منى ما كانتش تعرف أى حاجة عن اللى بيجى ل داليا فى المنام ولا أنها بتعرف حاجات كتير
منه،
لأنها عارفه أن داليا مش من السهل أن يبقى عندها مصداقية أو ثقه فى حد
⬇️
6_بالسهولة دى خالص فكانت مستغربه جداً
من تصرف داليا مع إسلام وفى وقت قصير كده بقى جوا داليا مشاعر من ناحية إسلام وبتتمنى تكمل حياتها معاه،
المهم طبعاً حكتله داليا أن اللى بيجى فى المنام قالها أن صاحبتها رايحه العين السخنة من غير ما جوزها يعرف أنها رايحة ووهيا راجعة فى الطريق،
⬇️
من تصرف داليا مع إسلام وفى وقت قصير كده بقى جوا داليا مشاعر من ناحية إسلام وبتتمنى تكمل حياتها معاه،
المهم طبعاً حكتله داليا أن اللى بيجى فى المنام قالها أن صاحبتها رايحه العين السخنة من غير ما جوزها يعرف أنها رايحة ووهيا راجعة فى الطريق،
⬇️
7_الميكروباص هيعمل حادثة وهيا هتتصاب فيها وهتدخل المستشفى،
وفى اليوم التالى قامت داليا من النوم ولا عارفه تعمل ايه ولا تتصل عليها وتقولها بلاش السفر وهيا أصلاً منى مش قايله ل داليا أنها رايحة العين السخنة،
وغير ده كله
هتقولها منى عرفتى منين ولا مش عايزانى أسافر ليه وايه السبب
⬇️
وفى اليوم التالى قامت داليا من النوم ولا عارفه تعمل ايه ولا تتصل عليها وتقولها بلاش السفر وهيا أصلاً منى مش قايله ل داليا أنها رايحة العين السخنة،
وغير ده كله
هتقولها منى عرفتى منين ولا مش عايزانى أسافر ليه وايه السبب
⬇️
8_سكتت داليا طبعاً وقبل ما تكلم داليا إسلام بساعة واحدة جالها تليفون أن فى حد عامل حادثة وفى المستشفى وده اخر رقم تليفون موجود عندها فى السجل
نزلت داليا على طول وبدون تردد وراحت على المستشفى اللى فيها منى عشان تشوف ف إيه
لقت صحبتها فى حالة حرجة جداً نتيجة الحادثة وأتنقلت لغرفة
⬇️
نزلت داليا على طول وبدون تردد وراحت على المستشفى اللى فيها منى عشان تشوف ف إيه
لقت صحبتها فى حالة حرجة جداً نتيجة الحادثة وأتنقلت لغرفة
⬇️
9_العمليات عشان فى نزيف فى المخ ومحتاجة تدخل جراحى فوراً،
طبعاً ما كانش فى حد من أهل منى على علم بأى شىء
ولا حتى زوجها فا أتصلت فوراً بيهم عشان يجوا يشوفوا منى وهيا فى الوقت ده بتفكر تقولهم إيه على أنها كانت رايحة فين وليه،
وطبعاً كانت داليا رتبت فى دماغها كل كلمة هتقولهالهم
⬇️
طبعاً ما كانش فى حد من أهل منى على علم بأى شىء
ولا حتى زوجها فا أتصلت فوراً بيهم عشان يجوا يشوفوا منى وهيا فى الوقت ده بتفكر تقولهم إيه على أنها كانت رايحة فين وليه،
وطبعاً كانت داليا رتبت فى دماغها كل كلمة هتقولهالهم
⬇️
10_وفعلا وصل زوج منى وأهلها وأولادها وطبعاً فى صدمة
ومش عارفين كانت رايحة فين،
طبعاً عشان التحقيق فى الواقعة
ف قالت داليا
أنها كانت باعته منى تودى فلوس لحد من قرايبها فى العين السخنة عشان عنده مشكلة وكان محتاج الفلوس ضرورى أنهاردة الصبح وهيا راجعة حصل الحادث فى الطريق
😳😳😳
⬇️
ومش عارفين كانت رايحة فين،
طبعاً عشان التحقيق فى الواقعة
ف قالت داليا
أنها كانت باعته منى تودى فلوس لحد من قرايبها فى العين السخنة عشان عنده مشكلة وكان محتاج الفلوس ضرورى أنهاردة الصبح وهيا راجعة حصل الحادث فى الطريق
😳😳😳
⬇️
11_ده الرد اللى كانت داليا مجهزاه عشان تقوله لأهل منى وفى التحقيق
وطبعاً ده غير الحقيقة خالص
وكانت داليا عارفه كل حاجة عن منى
وعارفه منى كانت رايحة ليه ومع مين
وطبعاً الكل أنشغل ف اللى حاصل
وبالأخص خروج منى من غرفة العمليات
لأنها طولت جوا العمليات زيادة عن اللزوم بسبب النزيف
⬇️
وطبعاً ده غير الحقيقة خالص
وكانت داليا عارفه كل حاجة عن منى
وعارفه منى كانت رايحة ليه ومع مين
وطبعاً الكل أنشغل ف اللى حاصل
وبالأخص خروج منى من غرفة العمليات
لأنها طولت جوا العمليات زيادة عن اللزوم بسبب النزيف
⬇️
12_الموجود فى المخ وخرجت منى العمليات وأتنقلت لغرفة العنايه المركزه
لأن حالتها كانت خطيرة جداً،
وفضلت منى أسبوع كامل فى العناية من غير حتى ما تفوق ولا تتكلم
وكل يوم عن يوم حالتها فى الاسوء،
وحصلت الوفاة بعد 8 أيام بالضبط من الحادثة
وأندفنت كل أسرار منى مع داليا
بدون علم أى حد
⬇️
لأن حالتها كانت خطيرة جداً،
وفضلت منى أسبوع كامل فى العناية من غير حتى ما تفوق ولا تتكلم
وكل يوم عن يوم حالتها فى الاسوء،
وحصلت الوفاة بعد 8 أيام بالضبط من الحادثة
وأندفنت كل أسرار منى مع داليا
بدون علم أى حد
⬇️
13_من أهل منى ولا حتى زوجها وأولادها،
وفضلت طبعاً داليا متأثرا وزعلانه جداً على منى الله يرحمها لأنها كانت صاحبتها الوحيدة
اللى مع بعض من وهما فى أعدادى،
وبدأ إسلام يحاول يخرج داليا من اللى هيا فيه
يوم عن يوم
بأنهم بيتكلموا مع بعض وبيهون عليها دايما كل ما تفكر فى صاحبة عمرها
⬇️
وفضلت طبعاً داليا متأثرا وزعلانه جداً على منى الله يرحمها لأنها كانت صاحبتها الوحيدة
اللى مع بعض من وهما فى أعدادى،
وبدأ إسلام يحاول يخرج داليا من اللى هيا فيه
يوم عن يوم
بأنهم بيتكلموا مع بعض وبيهون عليها دايما كل ما تفكر فى صاحبة عمرها
⬇️
14_وبعد شهر بالتحديد من وفاة منى
بدأ الكلام بينه وبين داليا يقرب شويه عن الأول
ولكن إسلام من جواه مافيش أى أمان ل داليا
خالص قالها بقولك إيه،
قالتله قول خير فى إيه؟؟
أنتى معايا ليه وعايزة إيه وأنتى عارفة ومتأكدة ان مفيش فى أيدى حاجة أعملها لك
ولا خطوة واحدة أعرف اخدها عشانك
⬇️
بدأ الكلام بينه وبين داليا يقرب شويه عن الأول
ولكن إسلام من جواه مافيش أى أمان ل داليا
خالص قالها بقولك إيه،
قالتله قول خير فى إيه؟؟
أنتى معايا ليه وعايزة إيه وأنتى عارفة ومتأكدة ان مفيش فى أيدى حاجة أعملها لك
ولا خطوة واحدة أعرف اخدها عشانك
⬇️
15_فا الأحسن ليكى وليا شوفى حياتك وعيشى حياتك وأعتبرينى كانت فترة فى حياتك وعدت ما ياما ناس حبت بعض ومتكملتش وكل واحد راح لحاله
أتجوزى وعيشي وخلفى أولاد تأنى لو شايفه أنك عايزة أولاد تأنى
رد داليا عليه أنتا كل شويه تنكد عليا وتضايقنى بالكلام ليه؟
لما أنتا مش عايزنى بتكلمنى ليه
⬇️
أتجوزى وعيشي وخلفى أولاد تأنى لو شايفه أنك عايزة أولاد تأنى
رد داليا عليه أنتا كل شويه تنكد عليا وتضايقنى بالكلام ليه؟
لما أنتا مش عايزنى بتكلمنى ليه
⬇️
16_ومخلينى معاك ليه قولى خلاص،
رد إسلام وقالها طيب خلاص
ردت داليا عليه بس قبل ما يبقى خلاص أعرف
أنى مش هسيبك فى حالك
ولا هسكت وهعملك مشاكل فى حياتك كلها ومع أهلك كمان
أنا مش سهلة ولا لعبة فى أيدك وكل كلمة وجعتنى بيها هردها ليك أضعاف فى كل حاجة
وقفلت الفون فى وشه بعد ما تكلمت
⬇️
رد إسلام وقالها طيب خلاص
ردت داليا عليه بس قبل ما يبقى خلاص أعرف
أنى مش هسيبك فى حالك
ولا هسكت وهعملك مشاكل فى حياتك كلها ومع أهلك كمان
أنا مش سهلة ولا لعبة فى أيدك وكل كلمة وجعتنى بيها هردها ليك أضعاف فى كل حاجة
وقفلت الفون فى وشه بعد ما تكلمت
⬇️
17_رجعت رنت تأنى عليه وقالتله خالى بالك
إنا معايا رقم فون مراتك وهقولها على كل حاجة 😳😳😳
مع أنها لا عمرها مسكت فونه
ولا قلبت فيه قبل كده خالص،
وسط زهول أكتر وأكتر من اللى اتقال كله
طبعا ارتبك إسلام جدا من الكلام اللى قالته وخاف على بيته
وأولاده وأن فعلاً تحصل مشاكل كبيرة
⬇️
إنا معايا رقم فون مراتك وهقولها على كل حاجة 😳😳😳
مع أنها لا عمرها مسكت فونه
ولا قلبت فيه قبل كده خالص،
وسط زهول أكتر وأكتر من اللى اتقال كله
طبعا ارتبك إسلام جدا من الكلام اللى قالته وخاف على بيته
وأولاده وأن فعلاً تحصل مشاكل كبيرة
⬇️
18_وأن بيته يتخرب
ومراته تتطلق منه بعد ما تعرف كله ده
وشكله إيه قدام أبوه وأمه وأخواته وكل أهله لما يعرفوا حاجة زى دى
وأنه كأن على علاقة بحد
وفعلاً قفلوا الفون مع بعض
وروح إسلام البيت وجواه حالة من الرعب والارتباك ومش مستبعد على داليا أى حاجة تعملها خالص بالمرة
يا ترى هتعمل
⬇️
ومراته تتطلق منه بعد ما تعرف كله ده
وشكله إيه قدام أبوه وأمه وأخواته وكل أهله لما يعرفوا حاجة زى دى
وأنه كأن على علاقة بحد
وفعلاً قفلوا الفون مع بعض
وروح إسلام البيت وجواه حالة من الرعب والارتباك ومش مستبعد على داليا أى حاجة تعملها خالص بالمرة
يا ترى هتعمل
⬇️
19_حاجة من اللى قالتهالوا ولا لأ🤔🤔
وشعور إسلام طلع صح فعلاً وأول ما دخل البيت ومش متعود خالص أنه يمسك فون مراته ويشوفه،
فضلت يتلفت حواليه فى البيت لغاية ما شاف الفون فين وكان قاعد على أعصابه لحد ما جت الفرصة أنه يمسك الفون،
وخد الفون فعلاً وبيقلب فى سجل المكالمات
لقى فعلاً
⬇️
وشعور إسلام طلع صح فعلاً وأول ما دخل البيت ومش متعود خالص أنه يمسك فون مراته ويشوفه،
فضلت يتلفت حواليه فى البيت لغاية ما شاف الفون فين وكان قاعد على أعصابه لحد ما جت الفرصة أنه يمسك الفون،
وخد الفون فعلاً وبيقلب فى سجل المكالمات
لقى فعلاً
⬇️
20_داليا رنت من تليفونها الشخصى على تليفون مراته اتصدم أكتر وهو مش عارف يقولها إيه،
لقى مكالمة هاتفية لمدة دقيقة واحدة بس فا
سأل مراته
رقم مين ده ورن من أمتا؟
أستغربت مراته من السؤال لأنها مش متعوده أنه بيسالها
جاوبت عادى جداً أن الرقم ده رن ورديت عليه فى المرة التالتة
ولكن،
⬇️
لقى مكالمة هاتفية لمدة دقيقة واحدة بس فا
سأل مراته
رقم مين ده ورن من أمتا؟
أستغربت مراته من السؤال لأنها مش متعوده أنه بيسالها
جاوبت عادى جداً أن الرقم ده رن ورديت عليه فى المرة التالتة
ولكن،
⬇️
21_ما حدش رد خالص،
الفون مازال مفتوح بدون ما يتكلم
يادوبك
أن إسلام اتطمن شويه وبدأ يهدا
وهوا مش قادر يفكر ولا عارف اللى ممكن يكون جاى من داليا إيه
وبتفكر ليه فى إيه
أو هتتصرف معاه إزاى .
نكمل بكرة بإذن الله
الفون مازال مفتوح بدون ما يتكلم
يادوبك
أن إسلام اتطمن شويه وبدأ يهدا
وهوا مش قادر يفكر ولا عارف اللى ممكن يكون جاى من داليا إيه
وبتفكر ليه فى إيه
أو هتتصرف معاه إزاى .
نكمل بكرة بإذن الله
23_
@rattibha 🙏🌹🎩
@rattibha 🙏🌹🎩
جاري تحميل الاقتراحات...